«Riga Food» inovāciju stendā šogad sēņu kombuča, liofilizēta medus kūka un produkti ar augstu proteīna sastāvu
Pārpublicēts no lsm.lv.
Pagājušajā nedēļas nogalē Rīgā, Ķīpsalā, notika tradicionālā pārtikas izstāde "Riga Food". Tajā ar inovācijas stendu piedalījās Latvijas Tehnoloģiskais centrs, kas tika dibināts pirms 30 gadiem un bija pirmais biznesa inkubators Latvijā. Šobrīd biznesa akcelerācijas centrs palīdz jauniem maziem un vidējiem uzņēmumiem, ar Eiropas biznesa tīkla atbalstu palīdzot tiem virzīties arī Eiropas tirgū. Kādi inovatīvi produkti šogad tika demonstrēti gada lielākajā pārtikas izstādē Ķīpsalā?
Latvijas Tehnoloģiskā centra un Eiropas biznesa atbalsta tīkla pārstāve Dzintra Švarcbaha stāsta, ka inovāciju stendā šogad tiek demonstrēts, kā jaunas, inovatīvas idejas tiek ieviestas konkurētspējīgos procesos vai pakalpojumos.
"Inovācija var būt arī uzņēmuma mērogā, un, ja, piemēram, uzņēmums ir ieviesis kaut ko sev pilnīgi jaunu, tad tā ir inovācija šim uzņēmumam. Un tieši tāpat pārtikas jomā – ja mēs izstrādājam kaut ko jaunu, piemēram, jaunu produktu, kura Latvijas tirgū nav, vai ražojam produktus, piemēram, no citu produktu pārpalikumiem, un izveidojam jaunu šo vērtību ķēdi, tad atkal tā ir inovācija veidā, kā jūs strādājat ar savu produktu, ar savu uzņēmumu," stāstīja Švarcbaha.
Uzņēmumā "Spora Lab" Cēsīs jau divus gadus audzē sēnes – ežu dižadatenes, no tām paši gatavo uztura bagātinātāju kapsulu veidā un kopā ar sadarbības partneriem ražo sēņu kombuču.
"Tā ir ežu dižadatene, to dažreiz salīdzina ar cilvēka smadzenēm, un tas ir arī viņas galvenais pielietojums, ka viņa palīdz kognitīvajām spējām un uzlabo smadzeņu darbību.
Šai izstādei mēs esam sagatavojuši sēņu kombuču. Tā ir tējas sēne, sapārota, tā varētu teikt, ar mūsu ežu dižadatenes ekstraktu. Garša varbūt nav tik izteikta, jo tur ir 3% klāt ekstrakts, bet, tā kā produkts nav pasterizēts, tas joprojām ir dzīvs produkts, tad visas labās lietas mūsu mikrobiomam, vēderam joprojām ir dzīvas un aktīvas," klāsta laboratorijas vadītāja Šarlote Baškevica.
Pavāre Justīne Lazda Rīgā izveidojusi pirmo proteīna kafejnīcu "Protein Intake", kurā var nogaršot dažādus produktus ar augstu proteīna saturu, kas īpaši svarīgi ir sportistiem.
"Pie mums šodien [var] nogaršot tieši šī proteīna maizi banānu un ir iespējams arī nogaršot proteīna zemesriekstu bumbiņas, kurā vienā ir 9 grami proteīna. Tad ir iespēja nogaršot arī mūsu populārāko produktu, kas ir ogu jogurta bļodas, vienā bļodā ir ap 70 gramiem proteīna, ir iespēja arī nogaršot smūtiju. (..) Visiem cilvēkiem ir vajadzīgs proteīns. Kad mēs kustamies, mums ir vajadzīgas olbaltumvielas, lai būtu enerģija. Mūsu mērķauditorija lielākoties sportisti, aktīva dzīvesveida piekritēji, jo viņiem ļoti augsts proteīna daudzums dienā jāuzņem. Cilvēkam, kas sporto, ir gandrīz 200 grami proteīna dienā jāuzņem," atzīst Lazda.
Savu uzvaras gājienu turpina arī liofilizētie jeb aukstumā žāvētie produkti. Valmieriete Marta Ozola no vīra bišu dravā ievāktā medus cep medus kūku un to pēc tam liofilizē.
"Sākotnēji es izcepu klasisko medus kūku, tad es viņu griežu mazos taisnstūra gabaliņos, kārtojam uz paplātēm, liekam mūsu liofilizācijas iekārtā, sākumā tā tiek sasaldēta un tad izžāvēta, un galaprodukts ir, nu, teiksim, cepumiņš, nu, medus kūkas kraukšķītis, kas pie kafijas vai dodoties pārgājienā, kāpjot kalnos, braucot pie draugiem, radiem ārzemēs, kur gribas aizvest kādu Latvijas garšu – jā, mums ir skābais krējums, mums ir savs medus, ko mēs tur arī liekam šajā kūkā, kolosāls našķis," saka Ozola.
Inovāciju stendā "Riga Food" izstādē šogad piedalījās 20 uzņēmumi un organizācijas. Latvijas Tehnoloģiskā centra un Eiropas biznesa atbalsta tīkla pārstāve Švarcbaha uzsver, ka par inovācijām jādomā arī uzņēmumu ilgtspējas un attīstības kontekstā.
"Uzņēmumam ir jābūt kaut kādai vīzijai, ko viņš darīs pēc 5, pēc 10, pēc 15 gadiem, un tur nu bez tā inovācijas procesa nekādi. Savulaik bija teiciens, ka šī procesa beigās vēl ir svarīgi gūt peļņu un tad ir noiets pilns inovācijas cikls," teic Švarcbaha.
Latvijas Tehnoloģiskais centrs 30 gadu laikā ir sniedzis konsultācijas, palīdzējis piedalīties izstādēs, kontaktbiržās un projektos ap 10 000 Latvijas uzņēmumu.